Kriterler veya başvuru, denetim prosedürleri ile ilgili herhangi bir sorunuz olursa lütfen yesilanahtar@turcev.org.tr e-posta adresinden veya tel: +90 312 222 12 90-99 mobil: +90 530 555 35 93 telefon numaralarından bize ulaşın.
Yeşil Anahtar Ödülü’ne yapılan başvuruya (ilk başvuru ya da yıllık yenileme) bağlı olarak, başvuru sahibi tesis ve Yeşil Anahtar Ulusal Koordinasyonu, anlaşmada yer alan şartları karşılıklı olarak kabul etmek ve imzalamak durumundadır.
Anlaşma metninin aslı Yeşil Anahtar Koordinasyonuna iletilmelidir.
(Kargo adresi: TÜRÇEV- Mutlukent Mah. 2026. Sokak No:3 Beysukent /Çankaya Ankara)
Her bir kriter için, kritere uygunluk durumunu belirtmeniz gerekecektir: Evet veya Hayır . İlgili kriter için yapmak istediğiniz bir açıklama var ise yorum kısmına ekleyebilirsiniz.
|
KRİTERLER
| |
YORUMLAR
|
2.1
|
Yönetim, yılda en az 1 ila 3 kez personeli mevcut ve yeni çevre/sürdürülebilirlik girişimleri (su, enerji, atık, hava kalitesi, temizlik, yiyecek ve içecek, döngüsel ekonomi ilkeleri: yeniden kullanma, geri dönüştürme, yerel biyoçeşitlilik sorunları vb.) hakkında bilgilendirmek için düzenli olarak toplantı yapıyor mu? (Z)
| | |
2.2
|
Çevre yöneticisi, tesisteki çevre alanında olan gelişmeleri sunmak amacıyla, yönetimle olan toplantılara yılda 1 ila 3 kez katılıyor mu? (Z)
| | |
2.3
|
Personel, çevresel ve diğer sürdürülebilirlik konularında (su, enerji, atık, hava kalitesi, temizlik, yiyecek ve içecek, döngüsel ekonomi ilkeleri: yeniden kullanma, geri dönüştürme, yerel biyoçeşitlilik sorunları vb.) yılda 1 ila 3 kez eğitim alıyor mu? (Z)
| | |
2.4
|
Kat hizmetleri birimi, tarafından havlu ve/veya çarşaf kullanımıyla ilgili prosedürleri biliniyor ve uygulanıyor mu? (Z)
| | |
2.5
|
Sorumlu davranışları teşvik etmek için personelin kullandığı alanlarda tesisin sürdürülebilirlik girişimlerini gösteren bilgiler sergileniyor mu? (Z)
| | |
2.6
|
Tesis, personeline çevresel ve/veya sosyo-kültürel performansını değerlendirebileceği ve önerilerde bulunabileceği bir geri bildirim mekanizması sağlıyor mu? (K)
| | |
|
KRİTERLER
| |
YORUMLAR
|
4.1
|
Toplam su tüketimi, ez az ayda bir kez kaydediliyor ve kişi/ay bazında tablolaştırılıyor mu? (Z)
| | |
4.2
|
Yeni satın alınan klozet/alafranga tuvalet sifonu ikili sifon tipine sahip olup 3/6 litre su harcamayacak şekilde mi? (Z)
| | |
4.3
|
Personel ve temizlik görevlileri damlatan musluklar ve sızdıran tuvaletler ve sızdıran havuzlar düzenli olarak kontrol ediliyor mu? (Z)
| | |
4.4
|
Duşların en az %75’inden su akışı, dakikada 9 litreyi aşmayacak şekilde mi? (Z)
| | |
4.5
|
Muslukların en az % 75'inden (konuk odaları, genel alanlar, personel alanları, spa alanları spor salonu vb.) su akışı, dakikada 8 litreyi aşmayacak şekilde mi? (Z)
| | |
4.6
|
Pisuvarların sensörleri, su tasarrufu sağlayan cihazları var mı pisuvarlar susuz mu? (Z)
| | |
4.7
|
Yeni satın alınan kapaklı ya da tünel bulaşık makinelerin, yıkama başına 3.5 litreden fazla su tüketimi yapıyor mu? (Z)
| | |
4.8
|
Tüm atıksular ulusal mevzuata uygun olarak arıtılıyor mu? (Z)
Evet ise hangi yöntemle bertaraf ediliyor?
| | |
4.9
|
Yeni satın alınan bulaşık ve çamaşır makineleri, geleneksel tip ev aletleri midir? (Z)
| | |
4.10
|
Tesiste bir yağ tutucu kurulmuş mu? (Z)
| | |
4.11
|
Yüzme havuzu buharlaşmayı önlemek için kapatılmış mı? (Bu kriter açık havuzlar için geçerlidir) (K)
| | |
4.12
|
Yüzme havuzu kimyasal içermeyen alternatiflerle temizleniyor mu? (K)
| | |
4.13
|
Stratejik olarak önem arz eden yüksek su tüketimi olan alanlara ayrı su sayacı kurulmaş mu? (K)
| | |
4.14
|
Muslukların en az% 75'inden (konuk odaları, genel alanlar, personel alanları), su akışı, dakikada 8 litreyi aşmayacak şekilde mi? (K)
| | |
4.15
|
Atıksular yerinde arıtılıyor ve farklı amaçlar için tekrar kullanılıyor mu? (K)
| | |
4.16
|
Yağmur suyu toplanıp ve uygun amaçlar için yeniden kullanılıyor mu? (K)
| | |
4.17
|
Tesis, bir su risk değerlendirmesinin yapılmasını ve değerlendirmeden gelen tavsiyelerin dikkate alınmasını sağlıyor mu? (K)
| | |
|
KRİTERLER
| |
YORUMLAR
|
6.1
|
Tesis, atıkları ulusal mevzuata göre en az üç kategoride ayırıyor mu? (Z)
Evet ise hangi kategorilerde ayrım yapılıyor? Yorum kısmına ekleyebilirsiniz.
| | |
6.2
|
Ayrılan atıklar, yerel veya ulusal atık yönetim tesisleri, özel bir tesis veya tesisin kendi tesisleri tarafından ayrı olarak ele alınıyor mu? (Z)
| | |
6.3
|
Atıkların ayrıştırılması ve ele alınması ile ilgili talimatlar, personel için kolayca anlaşılabilir, basit bir formatta onlara aktarılıyor mu? (Z)
| | |
6.4
|
Yeni satın alınan pompalar ve soğutma tesisleri, CFC ya da HCFC soğutucularını kullanmamalıdır. Tüm ekipmanlar soğutucu akışkanlarının azaltılmasıyla ilgili ulusal mevzuata uyuyor mu? (Z)
| | |
6.5
|
Yiyecek/içecek ile ilgili tek kullanımlık sofra ürünleri kullanılıyor mu? (Z)
| | |
6.6
|
Tehlikeli katı ve sıvı kimyasallar güvenli bir şekilde depolanıyor mu? (Z)
| | |
6.7
|
Tehlikeli katı ve sıvı kimyasal atıklar onaylı bir kabul tesisine güvenli bir şekilde taşınıyor mu? (Z)
| | |
6.8
|
Bütün banyolarda çöp kutusu bulunuyor mu? (Z)
| | |
6.9
|
Hijyenik nedenlerle, ulusal mevzuatlar farklı şekilde istemedikçe tek kullanımlık porsiyon halinde en fazla beş çeşit yiyecek/içecek ürünü sunuluyor mu? (Z)
| | |
6.10
|
Tesis, toplam atık miktarını kaydediyor mu? (Z)
| | |
6.11
|
Sabun, şampuan ve duş jeli gibi banyo malzemeleri dispenserlerde mi sunuluyor? (Z)
| | |
6.12
|
Sabun, şampuan ve duş jeli gibi küçük boyutlu şişelerin malzemelerinin ambalajları geri dönüştürülebilir veya eko-etiketli ve/veya biyolojik olarak parçalanabilir paketlerde mi sunuluyor? (K)
| | |
6.13
|
Buklet malzemeleri, makyaj setleri ve diğer tek kullanımlık olanaklar misafirlere yalnızca talep üzerine mi sağlanıyor? (K)
| | |
6.14
|
Tesisteki en az beş çeşit ürün, depozitolu ürün olarak mı seçilmiş? (K)
| | |
6.15
|
Tesiste atıkları azaltmak ve / veya yeniden kullanmak için bir atık planı bulunuyor mu? (K)
| | |
6.16
|
Misafirier ve personeller, atıkları atık yönetim tesislerince işleme tabi tutulabilecek şekilde kategorilere ayırma olanağına sahip midir? (K)
| | |
6.17
|
Sabun, duş jeli ve şampuanın en az %75'i ulusal veya uluslararası kabul görmüş bir eko-etikete midir? (K)
| | |
6.18
|
Satın alınan en az beş ürün ya plastikle paketlenmemiş ya da en az %50 oranında geri dönüştürülmüş plastik içeren ambalajla paketlenmiş midir? (K)
| | |
6.19
|
Organik atıklardan kompost yapılıp başka amaçlar için kullanılıyor mu? (K)
| | |
|
KRİTERLER
| |
YORUMLAR
|
7.1
|
Toplam enerji tüketimi, ez az ayda bir kez kaydediliyor ve kişi/ay bazında tablolaştırılıyor mu? (Z)
| | |
7.2
|
Isıtma, havalandırma ve klima kontrol sistemleri farklı şartlara göre ayarlanabilir şekilde mi çalıştırılıyor? (Z)
| | |
7.3
|
Tüm ampullerin en az %75’i enerji tasarruflu ve en az %50si LED olacak şekilde mi kullanılıyor? (Z)
| | |
7.4
|
Ocak üstü davlumbaz yağ filtreleri yılda en az bir kez temizleniyor mu? (Z)
| | |
7.5
|
Isıtma, havalandırma ve iklimlendirme sistemlerinin enerji verimli olması için yılda en az bir kez kontrol ediliyor ve gerekirse bakımları yapılıyor mu? (Z)
| | |
7.6
|
Buzdolapları, soğuk hava depoları, ısıtıcılar ve fırınlar, enerji tüketimini en aza indirecek malzemeler ile donatılmış mıdır? (Z)
| | |
7.7
|
Dondurucu ekipmanları düzenli olarak çözdürülüyor mu? (Z)
| | |
7.8
|
Yeni satın alının mini barlar, 1 kWh/gün’den daha fazla enerji tüketiyor mu? (Z)
| | |
7.9
|
Boş odalardaki ve toplantı salonlarındaki elektrikli aletlerin kullanımları ile ilgili yazılı bir prosedür bulunuyor mu? (Z)
| | |
7.10
|
Tesisin odalarında soğutma ve ısıtma için standart bir sıcaklık belirlenmiş mi? (Z)
Sıcaklık değerleri nedir, yorum kısmına ekleyiniz.
| | |
7.11
|
Konuk odalarında yeni satın alınan elektronik cihazlar var ise enerji tasarruflu mu? (Z)
| | |
7.12
|
Dış mekan ışıklarında gerekli olmadığında otomatik olarak kapatılacak sensörler var mı? (Z)
| | |
7.13
|
Tesis, en az %50 oranında yenilenebilir ve/veya eko-etiketli elektrik kullanmak için satın alıyor mu? (K)
| | |
7.14
|
Tesis, %100 oranında yenilenebilir ve/veya eko-etiketli elektrik kullanmak için satın alıyor mu? (K)
| | |
7.15
|
Tesiste ısıtma/soğutma amaçlı fosil yakıt kullanılmadığı belgelenebilir mi? (K)
| | |
7.16
|
Konuk odalarının %75'inde mini bar kullanılmaması için önlem alınmış mı? (K)
| | |
7.17
|
Tüm pencerelerin en az %75'i ulusal/yerel düzenlemelerden de daha yüksek bir standartlarda enerji verimli midir? (K)
| | |
7.18
|
İşletmede yeni satın alınan elektrikli cihazların enerji verimli olmasına dikkat edilmiş midir? (K)
| | |
7.19
|
Her beş yılda bir harici bir enerji denetimi yapılıyor mu? (K)
| | |
7.20
|
Tesisin uluslararası veya ulusal olarak tanınan bir yeşil bina derecelendirme sistemi var mı? (K)
| | |
7.21
|
Tesis konukların toplantı odasından ve konuk odasından çıktığında veya olmadığında elektrikli aletlerin kapanmasını sağlamak üzere anahtar kart sistemine sahip mi? (K)
| | |
7.22
|
Koridorlarda ve personel alanlarında hareket sensörlü ışıklandırma sistemleri bulunuyor mu? (K)
| | |
7.23
|
Enerji izleme için stratejik olarak önemli yerlerde ayrı elektrik ve gaz sayaçları bulunuyor mu? (K)
| | |
7.24
|
Tüm odaların %75’inde havalandırma ve klima sistemleri camlar açıldığında otomatik olarak devre dışı kalıyor mu? (K)
| | |
7.25
|
Tesiste Isı geri kazanamı için bir sistem kurulmuş mudur? (Örneğin, soğutma sistemleri, havalandırmalar, yüzme havuzları ya da atık sular için ısı kazanımı sistemleri kurulmalıdır. (K)
| | |
7.26
|
Tesis, elektrikli araç istasyonlarına erişim sunuyor mu? (K)
| | |
7.27
|
Mutfak davlumbazları giriş/çıkış kızılötesi fanlar ile donatılmış mıdır? (K)
| | |
7.28
|
Tesis, dış mekanlarda ısıtma ve soğutma için iklimlendirme cihazları kullanmıyor veya sadece çevre dostu araçları tercih ediyor mu? (K)
| | |
7.29
|
Tesis elektrik şebekesine bağlı değilse enerji verimli jeneratörler ile elektrik üretiyor mu? (K)
| | |
|
KRİTERLER
| |
YORUMLAR
|
11.1
|
Tesis, çevre, sağlık, güvenlik ve çalışma alanları dahil olmak üzere ilgili tüm uluslararası, ulusal ve yerel mevzuata uyduğunu teyit edebilir mi? (Z)
| | |
11.2
|
Tesiste, çocuk işçi çalıştırmaktan kaçınılıyor mu? (Z)
| | |
11.3
|
Bitki ve hayvanlar, tarihi ve arkeolojik eserler, yasanın izin verdiği durumlar dışında satılmamalı, ticaret konu olmamalı ve sergilenmemelidir. (Z)
| | |
11.4
|
Tesis, özel ihtiyaçları olan insanlar için imkan sağlıyor mu? (K)
| | |
11.5
|
Tesis, kadınlar ve yerel azınlıkların istihdamında (yönetim pozisyonları dahil) adil bir tutum uyguluyor mu? (K)
| | |
11.6
|
Tesis, en az iki çevresel veya sosyal topluluk geliştirme faaliyetini aktif olarak destekliyor mu? (K)
| | |
11.7
|
Tesis, yerel küçük girişimcilere bölgenin doğasına, tarihine ve kültürüne dayanan sürdürülebilir ürünler geliştirmek ve satmak için imkan sağlıyor mu? (K)
| | |
11.8
|
Tesis evcil veya vahşi hayvanları içeren eğlence sunuyor mu? (K)
| | |
11.9
|
Tesis, hayvanları tesislerinde tutuyorsa, hayvan refahı yönergelerine uyuyor mu? (K)
| | |
11.10
|
Tesisin, sürdürülebilir bir satın alma politikası var mı? (K)
| | |
11.11
|
Tesis, kullanmadığı malzemeleri toplayıp bir yardım kurumuna veriyor mu? (K)
| | |
|
KRİTERLER
| |
YORUMLAR
|
13.1
|
Tesislerin bünyesinde bulunan üçüncü şahıs tarafından işletilen dükkanlar ve tesisler, Yeşil Anahtar’ın yanı sıra tesisin çevresel inisiyatifleri hakkında bilgilendiriliyor ve Yeşil Anahtar kriterlerini takiben faaliyetlerini aynı ruhla yönetmeye teşvik ediliyor mu? (Z)
| | |
13.2
|
Tesis tarafından üretilen veya sipariş edilen baskı kağıdı, zarf ve basılı malzeme alımlarının en az %75'i eko-etiketli veya çevre yönetim sistemi olan bir şirket tarafından üretiliyor mu? (Z)
| | |
13.3
|
Tesis, ön büroda, ofislerde, konuk odalarında ve toplantı odalarında kağıt kullanımını azaltmak için girişimlerde bulunuyor mu? (Z)
| | |
13.4
|
Tesis, tedarikçilerini sürdürülebilirlik taahhütleri hakkında bilgilendirip ve tedarikçilerini de aynı sürdürülebilirlik taahhütlerini takip etmeye teşvik ediyor mu? (Z)
| | |
13.5
|
Tesis, tedarikçilerinin en az% 75'inin eko sertifikalı olmasını, yazılı bir çevre politikasına sahip olmasını ve / veya sürdürülebilir kalkınmayı taahhüt etmesini sağlıyor mu? (K)
| | |
13.6
|
Satın alınan veya kiralanan tekstil ürünlerinin en az üç ürün kategorisi çevre dostu ürünler mi? (K)
| | |
13.7
|
Çamaşırhane hizmeti dışarıdan bir şirketten sağlanıyorsa, bu şirketin tesise en çok 100 km mesafede bulunması gerektiği biliniyor mu? (K)
| | |
13.8
|
Yeni satın alınan dayanıklı ürünlerin en az %75’I eko-etiketli veya çevre yönetim sistemi uygulayan bir şirket tarafından üretilmiş mi? (K)
| | |
13.9
|
Tesis, ikinci el dayanıklı tüketim malları satın alıyor mu? (K)
| | |
13.10
|
Tesiste çevre dostu motorlu araçlar kullanılıyor mu? (K)
| | |
13.11
|
İşletmeye giren araçlar iki dakikadan fazla rölantide çalışmamasına özen gösteriliyor mu? (K)
| | |
13.12
|
Çevre dostu taşıma araçlarının kullanımı için personel teşvik ediliyor mu? (K)
| | |
Zorunlu (Z) kriterler ile ilgili belgeler eklenmelidir. Tesisin ilgili kriterlere uygun olması halinde kılavuz (K) kriterleri ile ilgili belgeleri sunması gereken belgeler de ekte sunulmaktadır.
KRİTERLER
|
DÖKÜMAN
|
|
Tesisin Turizm İşletme Belgesi (Z)
|
|
Sürdürülebilirlik Yöneticisinin imzalamış olduğu taahhütname (Z)
Taahhütname için tıklayınız. |
1.2
|
Sürdürülebilirlik politikası (Z)
|
1.3
|
Önümüzdeki dönem için yıllık eylem planı (Z)
Yıllık eylem planı örneği için tıklayınız. |
1.3
|
Geçen yıla ait yıllık eylem planı ve yapılan faaliyetlerin göstergesi (Z)
(Yalnız yenileme başvurusu yapan tesisler için)
|
1.5
|
Çalışılan yerel paydaşlarla ilgili iş birliği kanıtları, anlaşma, fatura bilgileri (Z)
(İlgili paydaşlar (en az iki tür paydaş seçilir) sivil toplum kuruluşu, yerel topluluk grupları, yerel yetkililer, yöre sakinleri, okullar, tedarikçiler vb. olabilir.)
|
1.6
|
Karbon ayak izi verileri (toplam ton, misafir odası başına kg ve geçen yılın toplantı saati başına kg) (Z) (Yalnız yenileme başvurusu yapan tesisler için)
|
2.3
|
Personel, çevresel ve diğer sürdürülebilirlik konularında (su, enerji, atık, hava kalitesi, temizlik, yiyecek ve içecek, döngüsel ekonomi ilkeleri: yeniden kullanma, geri dönüştürme, yerel biyoçeşitlilik sorunları vb. konularda yapılan eğitimler ile ilgili katılımcı imza listesi ya da alınan sertifikalar (Z)
|
3.2
|
Yeşil Anahtar hakkında misafirler için bilgi materyali (Z)
(Yalnız yenileme başvurusu yapan tesisler için)
|
3.4
|
Tesisin sürdürülebilirlik girişimleri hakkında misafirler için bilgi materyali (Z)
(Yalnız yenileme başvurusu yapan tesisler için)
|
3.6
|
Toplu taşımaya yönlendirici dokümanların örneği (Z)
|
3.7
|
Geri Bildirim anketi örneği (K)
|
4.1
|
Geçen yılın aylık su tüketimi (Z)
|
4.8
|
Tesisin mevcut bir kanalizasyon sistemine bağlı olduğuna dair yerel makamlardan veya diğer sorumlu kuruluştan alınan onay (Z)
|
4.9
|
Yeni satın alınan bulaşık ve çamaşır makineleri, geleneksel tip ev aletleri midir (Z)
|
5.1 5.2
|
Nevresimlerin/ havluların istek üzerine değiştirileceği konusunda odalarda konuklara yönelik bilgilendirici işaretler/dokümanlar görseller (Z)
|
5.3
|
Eko-etiket göstergesi olan tüm günlük temizlik ürünlerinin listesi. (Tüm tedariğin %75’i (Z)
|
5.5
|
Kağıt havlular, yüz mendilleri ve tuvalet kağıtları, klorinle (optik beyazlatıcı) beyazlatılmış kağıt içermemeli veya bu konuda eko-etikete sahip olduğuna dair firma yazısı (Z)
|
5.9
|
Fiber bez alındığına dair fatura veya fiber bez satın alınan firmadan yazı (K)
|
6.1
|
Toplanan farklı atık türleri hakkında bilgi (atık kabul tesislerinin fotoğrafı veya diğer kanıtlar) (Z)
|
6.4
|
Yeni satın alınan pompalar ve soğutma tesisleri CFC ve HCFC soğutucularının kullanılmadığına dair belge (Z)
|
6.10
|
Geçen yılın atıklarının aylık kaydı (Z)
|
7.1
|
Geçen yılın aylık enerji tüketimi(Z)
|
7.4
|
Ocak üstü davlumbazların yağ filtrelerinin yılda en az bir kez temizlendiğine dair belge haftada bir yapılan temizlenmesine ait tutulan çizelge (Z)
|
7.5
|
Isıtma, havalandırma ve iklimlendirme sistemlerinin düzenli olarak temizlendiği ve bakımı yapıldığına dair çizelge (Z)
|
7.8
|
Satın alınan mini-barların günde 1kwh dan az enerji tükettiğine dair 12 ay için tutulmuş veri kaydı (Z)
|
7.9
|
Boş odalardaki elektrikli aletlerin kullanımı ile ilgili politika gerekmektedir (Z)
|
7.10
|
Tesis odalarında soğutma ve ısıtma için standart bir sıcaklık olduğuna dair bilgi (Z)
|
7.11
|
Tesisin misafir odalarında enerji tasarruflu aletlerin kullanıldığını gösteren belge (Z)
|
8.1
|
Organik, eko etiketli, adil ticaret etiketli ve/veya yerel olarak üretilmiş en az beş yiyecek/içecek ürününün listesi (Z)
|
8.6
|
Geçen yılın gıda atıklarının aylık kaydı (K)
|
9.1
|
Restoran ve tüm ortak alanlarda sigara içilen ve içilmeyen alanlarda bulunan görsel uyarıların bir örneği (Z)
|
11.1
|
Tesis, çevre, sağlık, güvenlik ve çalışma alanları dahil olmak üzere ilgili tüm uluslararası, ulusal ve yerel mevzuata uyduğunu teyit edecek belgeler sunar (Z)
|
12.1
|
Tesiste veya yakın çevresinde yer alan yeşil alan, park ve doğa koruma alanları hakkında bilgi (Z)
|
13.2
|
Tesis tarafından üretilen veya sipariş edilen baskı kağıdı, zarf ve basılı malzeme alımlarının en az %75'i eko-etiketli veya çevre yönetim sistemi olan bir şirket tarafından temini (Z)
|
Yeşil Anahtar Ödülü’ne ilişkin Ulusal Koordinasyona ödenen katılım payı; bayrak,sertifika, plaket giderleri ve yürütülen hizmetlerin karşılığı olarak;
Not: Ulusal Jüri’de tesisinizin Yeşil Anahtar Ödülü için yeterli bulunmaması halinde yatırmış olduğunuz katılım payı bir hafta içinde iade edilecektir. Ancak Ödül almaya hak kazanan tesislerin açıklanmasından sonra her ne nedenle olursa olsun tesisinizin Yeşil Anahtar Ödülü’nden vazgeçmesi halinde katılım payı iade edilmeyecektir.
Yeşil Anahtar Ödülü’ne ilişkin Uluslararası Koordinasyonun belirlemiş olduğu katılım payı ücret bilgileri için tıklayınız.